|
Kære alle DOT-medlemmer
DOT’s årsmøde blev afholdt tilbage april i skønne omgivelser på Hotel Vejlefjord og i den forbindelse, ønsker vi i DOT’s bestyrelse, at sige tak for et virkelig godt årsmøde. Der var rigtig god tilslutning og årsmødet bød på hyggelige og ikke mindst lærerige timer. Vi er allerede godt i gang med planlægningen af årsmødet i 2027, og vi glæder os til endnu engang at samle jer alle til flere spændende dage. Datoen bliver d. 2.-3. april 2027, og det bliver endnu en gang på Hotel Vejlefjord hvor temaet bliver ”Upper Extremity Traumatology”. Så sæt gerne allerede nu datoerne i kalenderen.
DOTs bestyrelse har nu i efterhånden mange år arbejdet på NOMS, for at sikre en skadestueinstruks på et højt fagligt niveau. Det har været en både tidsmæssig og økonomisk betydelig indsats, og i efteråret 2024 allierede vi os med en kommerciel samarbejdspartner, for at få NOMS løftet videre og vedligeholdt. Af forskellige årsager må vi må dog desværre erkende, at den fortsatte drift af NOMS for nuværende ikke er en mulighed, og efter at have debatteret emnet på generalforsamlingen, er beslutningen om at nedlægge NOMS, nu endeligt taget. Således vil NOMS snarligt blive fjernet fra hjemmesiden. DOT har fortsat ejerskab over tegningerne, og såfremt nogle ønsker at bruge disse, kan der rettes henvendelse til bestyrelsen.
Som nævnt i tidligere nyhedsbrev, arbejder DOT i 2026 med tre korte kliniske retningslinjer (KKR). Arbejdet er godt i gang og sker i samarbejde med Dansk Børneortopædisk Selskab (DPOS), Dansk Selskab for Ortopædisk Infektionskirurgi (DSOI) samt Dansk Selskab for Hofte- og Knæalloplastik Kirurgi (DSHK). Den endelige godkendelse af de tre KKR’er kommer til at ske efter en høringsrunde på DOS’ hjemmeside i efteråret og ved DOS kongressen 2026.
I november 2026 afholdes NOF/DOS Kongressen i København. En af dagene vil bliver subspeciality day, hvilket betyder, at en hel dag bliver dedikeret til traumatologi i samarbejde med vores nordiske kollegaer. Det endelige program er næsten på plads, og uden at love for meget, kan vi godt afsløre, at det bliver rigtig godt. DOTs årlige Generalforsamling vil ligeledes blive afholdt på NOF/DOS Kongressen – denne gang dog fredag morgen. Der vil i år være valg til bestyrelsen – yderligere info om tid og sted vil blive meldt ud i efteråret. Mere info om, samt tilmelding til, NOF/DOS Kongressen er muligt på dette link: NOF Congress 2026 – Copenhagen, Denmark in November 2026
Slutteligt vil vi gerne ønske alle en rigtig dejlig sommer.
På vegne af DOT Bestyrelsen,
Anne Mette Kold Stausholm & Morten Schultz Larsen
Formand Næstformand
|